viernes, 2 de septiembre de 2011

Överböle.

På Måndag när vi startade skolan fick vi höra att vi skulle iväg till Jespers hus i Överböle och tälta där en natt, ”gud vad roligt”, tänkte jag, ”så här skulle vi aldrig göra i Spanien”. Så Jesper och Eva berätta alt som vi skulle veta om våran resa, och vi alla lyssnade på. 
Onsdag klockan 11 samlades vi i våran hemklass för att höra det sista som vi behövde veta om typ packning och mat, sen gick vi ut och packade in i släpvagnen och så var det lunch innan bussen gick klockan 12.30. 
Moa, Patricia, Erica, Betty och jag satt och åt i matsalen, fisk, usch... Sen gick vi  iväg till ICA där Betty och Erica försvann medan Moa köpte en Coca-Cola. Vi som var kvar av våran lilla grupp träffade Filip och Jonathan, ett par kompisar till Moa och mig, som följde med till busstationen. Resan i bussen var inte så lång, eftersom att Moa och jag satt och pratade lite om våra liv. 
När vi kom fram till Krongede kraftvärk steg vi av bussen och så var de bara till att gå 3.5 km genom en stor backig stig i skogen i våra olika grupper som Jesper och Eva hade fixat upp innan. Min grupp hette Ugglorna, och det var Carl Hampus, Jenny, Åsa, Sofi och jag, så klart var vi bästa gruppen. Carl Hampus han bara sprang framför oss med GPSen och sa vart vi skulle gå, så vi behövde bara hitta frågorna och svara. Vi gick först och kom fram näst sist, ja, det är jätte trist, men det var bara för att vi hade blåbärspaus, gott gott. 
När vi äntligen kom fram ser vi att grupperna som hade kommit fram höll på att ta ut packningen och två stora och tunga militärtält från släpvagnen, ”oj”, tänkte jag då, ”ska vi ha upp dom där?” Det dröjde inte så länge tills att jag fick svar, för rätt vad det är så stod Moa och jag inne i det här stora och tunga tältet och höll upp mitten delen som storskenet skulle i, GUD VAD DEN VAR TUNG! Och så klart så slog jag mig med den på ansiktet, konstigt va? 
När vi var färdiga med vårat tält så satt vi bara och vänta det på att kilarna skulle bli färdiga med sitt, men det gick sakta... När dom äntligen var färdiga kom Jespers pappa ner med ett festtält som vi också skulle få upp, så vi alla hjälptes åt att få upp det, men når det var färdigt så vare till att ta ner det för vi hade gjort fel, också upp med det igen. Efter allt det tält byggande lekde vi olika lekar som våra lärare hade fixat. Vi var så hungriga efter det så vi höll på att trilla ihop... Men det var tur att vi hade en kock där som fixade jätte god och stor pasta med köttfärssås, mums, vad gott! Det blev helt tyst när vi åt... Efter det myste vi bara lite, med varm korv och roliga historier. Den lilla gruppen som vi var som gick och la sig senast satt bredvid elden till ett och hörde på när bara Moa, Magnus och Johan pratade. 
Det var konstigt att sova för elden som vi skulle haft inne släcktes och vi ville ju inte väcka dom som redan sov, så vi kunde inte få på den och det var så kallt, så vi alla kröp ihop oss i våra sovsäckar och sov så gott som vi kunde sova på marken. 
När jag vaknade så tittade jag över till Moa som tydligen hade varit vaken typ en halv timme och så sa hon med en mystisk röst ”ska vi gå upp?”, ”okej då” var mitt svar. Så då var de bara att ta på sig tröja och skor och ut att äta frukost. Klockan nio gick Jesper runt i tälten med en liten militärtrumpet och väckde alla, skönt att vi vakna tidigare. Medan alla åt frukost så satt Moa och jag och grillade lite mer korv, oj vad vi har ätit korv på den här resan! Johan han ville inte vakna så vi provade allt för att få liv i honom, Jesper spelade trumpet, vi kastade vatten på honom, vi spelade musik riktigt högt, men inget funkade... 
Alla började typ och packa ihop sina sovsäckar och liggunderlag, sen var det daggs att få ner tälten så jag och Patricia fick stå inne och hålla i den här jätte tunga skorsten som vi hade i mitten av tältet, igen, gud vad den är tung! När vi var färdiga så va, så klart, inte killarna färdiga, så vi fick sitta och vänta, igen... När dom, till slut, var färdiga med nedtagningen av deras tält fick vi leka lite mer, och sen bara vänta på maten, igen, gud vad hungriga vi va! Äntligen fick vi lunch, HB, gud vad gott... När alla hade ätit typ tre hamburgare fick vi plocka ihop fäst tältet och bänkarna som vi hade suttit så mycket på. Sen var det bara till att gå sex km tillbaks till  Krongede kraftvärk där bussen skulle komma och hämta oss. 
På vägen dit var det en badplats där Moa, Daniel, Daniel, Jonathan och jag stannade och titta de runt lite och så klart gå på den ostadiga bryggan mitt i regnet, trevligt. Sen fick vi speed-walk så vi skulle vara först i gruppen igen, men vi lyckades inte, det var några som var före oss. Faktiskt så var det skönt att det regnade som det gjorde, för det var alldeles för varmt, men håret blev inte så tacksamt som min hud blev, man skulle verkligen haft en son där mössa som det står ”bad hair day” på. 
Så klart så var vi för tidiga till Krongede och bussen var försenad, men vi hade sällskap av en massor med små störiga knott... Vad jag blev irriterad på dom. Men Johan var inte så störd av dom för han la sig och sov så gott. 
Bussen kom tillslut fram och den utmattade, trötta EsEst11 åkte hem efter att ha haft det så roligt som bara var möjligt i Överböle. 
(Quien quiera puede traducirlo, pero no he encontrado ningun traductor que merezca la pena...)

No hay comentarios:

Publicar un comentario